Tamplarie pvc , tamplarie aluminiu,pereti cortina,luminatoare,placari ventilatie

Despre condens

La tamplaria clasica din lemn care s-a folosit in trecut la nivelul rosturilor se facea un shimb de aer interior-exterior necontrolat,care asigura o aerisire necontrolata si implicit o echilibrare a umiditatii cu exteriorul rezultand un risc mai mic de aparitie a fenomenului de condens la suprafata interioara a tamplariei. Acesta reprezinta un subiect de discutat pentru ca de multe ori clientii reclama faptul ca din momentul in care au inlocuit tamplaria veche cu o tamplarie cu geam termoizolant a aparut si fenomenul de condens .

Sistemele performante de tamplarie cu geam termoizolant sunt superioare la toate capitolele tamplariei clasice din lemn inclusiv la capacitatea de etansare la nivelul rosturilor dintre ramele mobile si tocuri,cantitatea de aer ce trece prin aceasta fiind mult mai mica .

De aceea trebuie sa vedem care sunt ceilalti factori care favorizeaza aparitia condensului si cum putem controla acest fenomen destul de complex si neplacut care apare mai ales in anotimpul rece .

De la bun inceput trebuie sa specificam ca tamplaria determina doar un factor dintre cei care converg la aparitia picaturilor de apa exudata pe suprafetele interioare ale acesteia.

Parametrii termici pe care ii are ansamblul de tamplarie configurat impreuna cu beneficiarul (presupunand ca acesta a fost bine informat si a ales in cunostinta de cauza) reprezinta o constanta in tot algoritmul de calcul .

Deasemeni trebuie sa mai clarificam o situatie care creeaza confuzie si anume aparitia de condens intre foile de sticla ce compun geamul termoizolant ,acest lucru indicand un defect de izolatie al acestuia si face obiectul inlocuirii in garantie .

Ansamblurile moderne de tamplarie etanseaza aproape perfect in zona perimetrala a garniturilor si de aceea se practica orificii in ramele fixe sau mobile cu scopul de a permite unei mici cantitati de aer sa treaca prin tamplarie , realizandu-se prin aceasta o aerisire permanenta si controlata la nivelul ansamblurilor de tamplarie .

Un alt lucru ce trebuie subliniat este ca desi condensul poate aparea pe tamplarie sau geam ,apa nu « izvoraste » din tamplarie ci provine din aer, deci sursa picaturilor de apa este aerul care poate avea o temperatura si o umiditate relativa intr-un moment dat propice aparitiei picaturilor de roua pe tamplarie ,dar si pe alte elemente adiacente ale constructiei (pereti , tavane, pardoseli etc.).

Aerul se dovedeste un adevarat transportator de umiditate in interiorul caselor si nu numai , preluind vaporii din zonele surselor de umiditate respectiv bai , bucatarii, din respiratia oamenilor , de la florile care exista in spatiile interioare si care sunt alimentate continuu cu apa si cedeaza umiditatea sub forma picaturilor de roua elementelor de constructie care sunt sub temperatura punctului de roua.

Temperatura punctului de roua este temperatura la care apare picatura de roua pe un obiect introdus intr-o incinta cu aer la o temperatura si umiditate relativa date .

In functie de temperatura aerului din interior si de umiditatea relativa a acestuia pe suprafata interioara a geamului termoizolant apar primele picaturi de roua atunci cand acesta atinge temperatura critica punctului de roua care este prezentata in diverse conditii de mediu in tabelul de mai jos.

Se observa ca temperatura aerului influenteaza capacitatea acestuia de a mentine apa in stare de vapori in suspensie.

Cu cat temperatura aerului este mai mare cu atat cantitatea de apa sub forma de vapori este mai mare .De aceea intr-o situaqtie data cand temperatura aerului ar putea sa scada in contact cu un obiect cu temperatura egala cu punctul de roua sau mai mica aerul isi pierde capacitatea de a mentine apa si astfel o cedeaza pe obiectul rece , rezultind picaturile de apa.

Daca situatia descrisa se mentine apa de condens se va forma atata timp cat fluxul de aer se pastreaza si aportul de umiditate al surselor de apa nu se elimina .O discutie separata face obiectul temperatura foii interioare a geamului termoizolant care depinde de coeficientul de transfer termic al acestuia si de temperatura aerului exterior.

Prezentam mai jos un tabel cu temperaturi la fata interioara a inchiderilor vitrate diverse cu diferite valori ale coeficientuluide transfer termic.

Observam ca geamul termoizolant cu cat este izolant (cu un coeficient de transfer termic mai mic) cu atat temperatura foii interioare de sticla a acestuia este mai mare si astfel geamul fiind mai cald (cu temperatura mai mare decat punctul de roua) posibilitatea aparitiei condensului este mica.

In diagrama de mai sus este prezentata situatia comparativa a comportamentului geamului termoizolator cu Low-E si gaz inert cu un coeficient de transfer termic k=1.1W/mpK (grafic ROSU) si al geamului termoizolator standard k=3W/mpK (grafic VERDE) .

In conditiile de mediu urmatoare :
-temperatura la INTERIOR  = 21 grade
-umiditatea relativa a aerului din interior  = 50% ,
primele picaturi de roua apar pe sticla standard la -8 grade si la -48,2 grade pe sticla Low-E.

De aceea este important de stiut ca geamul termoizolator cu Low-E devine optiunea obligatorie pentru eliminarea pe cat posibil a fenomenului de aparitie a condensului pe timpul anotimpului rece.Trebuie mentionat ca modificarea parametrilor de mediu duce la schimbarea comportamentului geamului.Daca , de exemplu daca creste umiditatea relativa a aerului din interior si implicit a cantitatii de apa din aer , curba de condens se muta pe diagrama spre temperaturi exterioare mai mari. Cu alte cuvinte cu cat creste umiditatea relativa cu atat mai mult este posibil sa apara condensul pe fata interioara a geamului la temperaturi exterioare mai mari.

ESTE FOARTE IMPORTANT SA:
-mentinem in interior o temperatura constanta 21-23 grade
-controlam umiditatea relativa a aerului prin aerisire de cate ori este nevoie (optim 50-70%)
-eliminam surse de umiditate
-nu blocam suprafata sticlei interioare cu jaluzele , draperii sau alte obstacole astfel incat geamul sa fie in contact permanent cu aerul cald din camera , astfel temperatura acestuia nu va cobora sub punctul de roua